Afvallen, vorig jaar schreef ik er al eens een artikel over: gewicht verliezen door bepaalde type koolhydraten te eten. Als voedingsmiddelentechnoloog weet ik dat deze methode werkt, in theorie. In de praktijk is dat voor iedereen anders en helaas werkte het niet voor mij. Lijnen wil ik niet, ik houd van lekker eten en het afvallen had ik dan ook al opgegeven. Ik heb geprobeerd om me erbij neer te leggen: gewoon happy te zijn met mezelf zoals ik ben. Ook al is dat dan met een paar kilootjes ‘meer’. Waarom? Omdat het in principe ook gewoon allemaal prima is! Toch lukte het me niet, dat happy zijn met mijn extra kilootjes. Wat je niet kunt accepteren moet je proberen te veranderen en daarom gooi ik het over een andere boeg. Niet lijnen, geen dieet maar een gezondere levensstijl waarbij je nog steeds enorm mag genieten van (lekker) eten. In dit artikel vertel ik je meer over afvallen met intermittent fasting en mijn ervaringen (en resultaten!) tot nu toe. Kende jij intermittent fasting al? Laat het me weten bij de reacties hieronder.

intermittent fasting mamazetkoers

Verslaafd?!

Laat ik ook maar heel eerlijk zijn: het was onmogelijk om niet de hele dag door te snacken. Ik kon er gewoon niet vanaf blijven en dacht constant aan koekjes, snoepjes of wat er te eten viel. Ik gedroeg me als een verslaafde. Gelukkig kwam ik niet aan, ondanks het vele eten. Door voldoende beweging bleef mijn gewicht 70 kilo. Met mijn 1.68 meter is in principe prima, maar 65 kilo is een gezonder gewicht bij mijn lengte.

Dat ik ‘verslaafd’ was had ik pas vijf weken geleden door. Op mijn werk staat altijd een goed gevulde snoeppot. Elke keer dat ik er langs liep (zo’n 30x per dag) ging mijn hand in de pot en viste ik er iets lekkers uit. Gewoon omdat het zo lekker is en ik er niet vanaf kon blijven. Een collega maakte eens voor de grap de opmerking ”je hoeft niet steeds een snoepje te pakken hè”. Hierin had ze natuurlijk gelijk, toch was het niet zo makkelijk. Het kwartje viel pas echt toen ik samen met mijn man een serie aan het kijken was: ik at chips alsof mijn leven ervan af hing. Alsof ik nooit iets anders meer zou krijgen. Misschien zelfs wel een beetje bang dat Jeffrey een chipje meer zou eten dan ik. Absurd! Op dat moment besloot ik dit niet meer te willen en dat het anders moest. Daarnaast gaf de weegschaal ondertussen ook al 72 kilo aan. Tijd om er iets aan te doen: tijd voor intermittent fasting.

Afvallen met Intermittent fasting

Laat ik beginnen met te zeggen dat intermittent fasting geen dieet is maar een levenswijze. Intermittent fasting schrijft je namelijk niet voor wat je mag eten maar wanneer. Je dag bestaat daardoor uit twee delen, een deel waarin je vast en een deel waarin je eet. De periode van vasten is altijd groter dan de periode van eten. Er zijn verschillende vormen van intermittent fasting maar de meest bekende methode is het 16:8 schema. Hierin vast je 16 uur en eet je normaal in de overige 8 uren. In de praktijk betekent dit voor mij dat ik na 20:00 uur niets meer eet en om 12:00 uur start met mijn lunch. Mijn ontbijt sla ik dus over. Tijdens het vasten mag je wel thee, water en koffie drinken. Uiteraard zonder suiker en geen cappuccino. Tot 20:00 uur eet je gewoon normaal en waar je zin in hebt. Het enige waar je op moet letten is dat je niet gaat overcompenseren. Dan gaat namelijk de simpele zin op: ”elk pondje komt door het mondje.”

Bronnen geven verschillende gezondheidseffecten aan. Ik heb hier onvoldoende kennis van om dieper op in te gaan maar als voedingsmiddelentechnoloog kan ik in elk geval bevestigen dat het niet schadelijk is voor het lichaam en niet ongezond is. Het is een gezonde levenswijze die je prima toe kan passen om gewicht te verliezen en om op gewicht te blijven.

Het grote voordeel van het vasten is dat je door de dag heen en stabielere bloedsuikerspiegel hebt. Nu denk je misschien, merk ik daar dan iets van? Het antwoord is volmondig ja. Bij elke dip in je bloedsuikerspiegel wil je lichaam dit weer aanvullen met suiker. Er gaat een hongersignaal uit en je krijgt een enorme trek in een snack. Dit is precies het verslavende effect waar ik last van heb! Intermittent fasting heeft tevens ook een positief effect op je buikomvang, dat wil zeggen dat je buikomvang vermindert. Dat is o.a. een van mijn probleemgebieden en ik ben nooit fan geweest van het ontbijt dus ik wilde deze levenswijze eens proberen.

Mijn ervaring en resultaten na 6 weken

Ik zal jullie niet langer in spanning houden, maar na 1 week was ik al 1,7 kilo kwijt! Na één week is mijn gewicht van 72 kg naar 70,3 kg gegaan. Mijn buik is veel minder opgeblazen en qua buikomvang ben ik van 95 cm naar 92,5 cm gegaan. Dat is een wezenlijk verschil waar ik enorm blij mee ben. Ik wil graag werken naar een buikomvang van 90 cm en een gewicht van 65 kg. Dat is een gezond gewicht bij mijn lengte. Ik was bang dat ik de hele dag honger zou hebben, toch viel me dit reuze mee en gaat intermittent fasting me erg gemakkelijk af. Net voordat het acht uur is eet ik nog een heerlijk stukje chocolade en drink een warme kop thee. Daarna poets ik mijn tanden en drink ik de rest van de avond water. In het begin was het wennen om de gewoonte van de hele dag eten te doorbreken maar honger had ik niet. Wel merkte ik dat mijn maag nog moest wennen, die was natuurlijk gewend om de hele dag voedsel te hebben.

Nu na 6 weken is dat helemaal verdwenen en is intermittent fasting onderdeel geworden van mijn dagelijkse routine. Nogmaals, het is dus geen dieet maar een levenswijze. Er is niets wat ik niet mag eten en geniet nog steeds van lekker eten. Waar ik voorheen de hele dag leefde voor eten (koekjes en snoep) heeft dat nu plaats gemaakt voor een paar keer per dag te genieten van eten. Ik ervaar veel meer rust en voel me absoluut geen suikerverslaafde meer. Dat wil ik ook nooit meer worden. Nu ik bijna mijn doel bereikt heb word ik wel iets makkelijker. Wanneer ik uit eten ga schuif ik wat met de uren en als ik in de avond of ochtend echt zin heb in iets gun ik dat mezelf ook. Niet dagelijks maar af en toe moet dat zeker kunnen.

Tot slot..

Na 6 weken weeg ik 67,5 kg en is mijn buikomvang 91 cm. Ik ben enorm trots op het resultaat tot nu toe. De verleiding om de hele dag te snoepen is compleet verdwenen. In het begin had ik mijn man nog helemaal niet verteld dat ik aan intermittent fasting begonnen was. Niet dat ik me ervoor schaamde, maar ik houd alles meestal maar voor even vol. Voor het geval dat het niet zou lukken. Uiteraard vertelde ik hem wel dat ik niet meer wilde snoepen op de bank, na 20:00 uur at ik niets meer en bleef ik braaf van de chipjes (en al het andere lekkers af). Toen ik na vier weken het resultaat op de weegschaal én in de spiegel zag vertelde ik hem over intermittent fasting. Hij was vooral erg blij voor me dat ik een manier heb gevonden die bij mij past. Hij houdt van me zoals ik ben, en het had voor hem ook niet gehoeven. Heb jij een manier gevonden om af te vallen of om juist op gewicht te blijven? Laat het me bij de reacties hieronder, op Facebook, Instagram of via de contactpagina. Vragen mag je ook altijd stellen!

Nog een tip: in de tweede week bleef mijn gewicht enkele dagen hangen op 69,9 kg en in de vierde week op 68,4 kg. Dit frustreerde me enorm en had bijna opgegeven. Ik ben blij dat ik dat niet gedaan heb. Niet zomaar opgeven dus 😉 . Mijn afvalcurve zie je hieronder, laat je dus niet demotiveren door het stijgen of niet dalen van je gewicht!

afvalcurve mamazetkoers intermittent fastingLiefs Francis

Neem ook eens een kijkje bij mijn artikelen over voeding en gezondheid.

Nieuwsbrief100
Facebook200
Instagram1k
LinkedIn1k

Let op: Ben je zwanger, heb je een ziekte of heb je in het verleden te maken gehad met een eetstoornis? Overleg dan eerst even met je arts voordat je start met intermittent fasting. 


11 reacties

Lodi · juli 1, 2019 op 10:52

Ik herken veel in je verhaal. als gewichtsconsulent weet ik precies hoe je gezond moet eten, maar sinds ik niet meer sporten kan door knieklachten, kom ik ontzettend aan. Ik weet niet of interemittent Fastig iets voor mij is, ook omdat ik het goede voorbeeld aan mijn kinderen wil geven wat ontbijten betreft, maar sinds ik weer noteer wat ik de hele dag eet, merk ik dat ik weer zicht en grip heb op het eten. en dat is zeker ook na 20.00 niks meer eten. Dat deed al nooit, maar steeds vaker kwam er een toastje of chips op tafel. Nu ik daar mee ben gestopt, gaat het snel weer beter.

    Melissa · juli 1, 2019 op 19:42

    Ik hoor steeds meer mensen die dit doen. Zelf eet ik zoveel mogelijk koolhydraat beperkt en eet ik elk 2 uur vanwege de maagverkleining

      Francis | Mamazetkoers · juli 1, 2019 op 20:42

      Vanwege een maagverkleining worden de ”regels” wel anders. Koolhydraat arm is een goede keuze die voor mij helaas niet werkte. Heb je al veel resultaten geboekt met je maagverkleining?

    Francis | Mamazetkoers · juli 1, 2019 op 20:41

    Zo herkenbaar hè, na 20:00 nog even wat lekkers op tafel. Van het goede voorbeeld geven snap ik je helemaal. Wij ontbijten hier alleen nooit samen. De jongste eet bij de opvang, de oudste pas wanneer oma er is. Wanneer we met zijn alle thuis zijn neem ik een goede kop koffie en eten ze samen met mijn man. Al zijn de kids vaak vroeg wakker en moeten wij nog opstarten haha

Alexandra · juli 1, 2019 op 10:55

Ik ben voor een gezonde levensstijl, maar vind ontbijt toch echt belangrijk. Het brengt je spijsvertering op gang en zorgt ervoor dat je langer verbrand. Dat je na 20.00 uur niets meer neemt top. Water drinken is sowieso goed. Fijn dat je bent afgevallen.

    Francis | Mamazetkoers · juli 1, 2019 op 21:15

    Dank je wel, met een ontbijt is zeker niks mis en ook zeker gezond.

Elles · juli 1, 2019 op 20:47

Wauw, daar heb je wel heel veel discipline voor nodig, wel erg knap! Wat een resultaat zeg!
Liefs,
Elles

Wanda · juli 1, 2019 op 23:46

Wat een super goed resultaat joh! Ik wil ook dolgraag weer wat kilo’s kwijt en sta zeker open voor tips, dus ik ga me hier even verder in verdiepen.

Daphne - verdraaidmooi.com · juli 2, 2019 op 12:32

Wat goed dat je voor jezelf iets gevonden hebt dat werkt. Veel succes nog maar de laatste pondjes!

Gabriëlle · juli 2, 2019 op 16:56

Erg interessant ik ben momenteel bezig met dieeten en vind dat juist heerlijk. Maar wanneer ik op mijn streefgewicht ben zou dit misschien een vast patroon kunnen zijn.

Melanie Hoogvliet · juli 3, 2019 op 08:29

Wat goed dat je een methode hebt gevonden die voor jou werkt! Ik ben momenteel ook erg zoekende naar wat wel en niet werkt. In mijn zoektocht kwam ik er al wel achter dat ik dus echt veels te weinig drink ik vergeet gewoon te drinken. Dus nu heb ik een wekker op me telefoon die aangeeft wanneer ik moet drinken super handig! Ik weet niet of deze methode voor mij de juiste is want zonder goed ontbijt kom ik de dag denk ik niet door.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.