7 eenvoudige manieren om mee te bewegen

Niemand hoeft je te vertellen dat beweging goed voor je lijf én hoofd is. Dat weten we allemaal, en toch doen we daar te weinig mee. Ik ben daarin geen uitzondering. Mijn sportfietsen staan stof te vangen in de schuur, alleen mijn wandelschoenen zien af en toe wat daglicht. Niet zoals ik het zou willen maar wel een situatie die ikzelf gecreëerd heb. Niemand weerhoudt mij namelijk om te gaan. Om je te motiveren: in dit artikel zeven eenvoudige manieren om meer te bewegen! Benieuwd? Lees dan snel verder.

7 eenvoudige manieren om meer te bewegen!

Het is nu 1,5 week geleden dat ik mijn mountainbike heb afgestoft, letterlijk. Hij moest echt eerst grondig schoongemaakt worden voordat ik er weer een tocht op kon maken. Ik ben enorm blij dat ik het fietsen weer heb opgepakt. Fietsen maakt mijn hoofd leeg, alle zorgen vallen weg en het is zo fijn om buiten te zijn. Toch ben ik heel lang niet gegaan, ondanks dat de mensen om me heen me wel probeerde te stimuleren en te motiveren.

Ik ging niet. Heel eerlijk, ik werd soms ook wel een beetje boos vanbinnen. Gedachten als ‘laat me nou’ en ‘ik ben al moe genoeg van de gehele dag’ voerde de boventoon en daarmee de fiets in de schuur. Tot anderhalve week geleden dus. Mijn man maakte een opmerking over het fietsen en van binnen werd ik wederom boos. Na een paar minuten begon ik mezelf af te vragen wáárom ik nou eigenlijk boos werd. Want Jeffrey had niets verkeerds gezegd of gedaan, hij probeerde me alleen te motiveren om juist te gaan. Hij weet als geen anders hoe fijn het is.

Doordat ik al zo lang aan huis gekluisterd was vond ik het wel prima thuis. En, ik had het ook verdiend om aan het einde van de dag op de bank te ploffen. Onbewust miste ik het om van huis weg te zijn en even tijd alleen te hebben. Een serie kijken op de bank is eigenlijk geen ‘me-time’ maar meer een ‘time-out’. Daarnaast ben je dan ook nog steeds thuis en heb je geen enkele mogelijkheid om je hoofd leeg te maken. Ik werd er steeds ongelukkiger van en kon mijn draai steeds lastiger vinden. Dat was dus de reden dat ik boos werd, de frustratie van het thuiszitten en het gebrek aan rust. Dit besef heeft me het zetje gegeven om toch de fiets uit de schuur te halen en te gaan. Het was heerlijk! Om jou te motiveren heb ik zeven eenvoudige manieren om meer te bewegen!

1. Stappen tellen, 10.000 per dag

Op mijn telefoon zit een stappenteller, op de meeste tegenwoordig. Door je telefoon mee te nemen kun je eenvoudig je gezette stappen bijhouden. Op deze manier kun je precies zien hoeveel je beweegt op een dag en kun je dus gemakkelijker jezelf motiveren om in de avond nog een blokje om te gaan. Wanneer je al aan de 10.000 stappen zit heb je het zeker verdiend om op de bank te ploffen.

2. Wandelen met een maatje

Ik merk aan mijzelf dat ik sneller en vaker beweeg wanneer ik met een vriendin afspreek. Tijdens bijvoorbeeld het wandelen kun je heerlijk samen de dag doorspreken en klagen lucht af en toe ook erg op. Doordat je samengaat is de kans groot dat je ‘afzegt’ ook een stuk kleiner.

3. Pak vaker de fiets

Dit is en doel wat ik ook voor mijzelf gezet heb. Niet alleen omdat het gezonder is en goedkoper dan met de auto: mijn dochter gaat ook het liefste met de fiets. Zeker nu ze zelf kan fietsen. Ik probeer nu alle dagen de kinderen op de fiets naar school en het sporten te brengen. Zelfs kleine boodschappen doe ik nu op de fiets. Ik zou zeggen: probeer het eens een weekje en kijk hoe gemakkelijk het is! Het is allemaal beweging.

4. Neem zo vaak mogelijk de trap

Op kantoor, op school of in een winkel: neem de trap in plaats van de lift of een roltrap. Wist je trouwens dat je met traplopen gemiddeld 280 calorieën verbrand in 30 minuten? Daarnaast is het ook nog eens goed voor je bilspieren en het kost nauwelijks moeite.

5. Halte eerder uitstappen

Reis je met het openbaar vervoer? Stap dan eens een halte eerder uit en loop het laatste stukje naar huis, school of je werk. Het lijkt misschien niet veel maar die paar kilometers maken echt een verschil. Dat kun je mooi op de stappenteller zien.

6. Ga tuinieren

Als je goed kijkt is er in de tuin genoeg te doen. Verwijder onkruid tussen de tegels of begin een kleine moestuin. Door je (moes)tuin bij te houden ben je dagelijks in beweging. Je hoeft hiervoor geen grote tuin te hebben en dagelijks een kwartiertje is toch weer extra lichaamsbeweging. Het zijn de kleine dingen die het verschil maken.

7. Niet voor 19:45 uur op de bank gaan zitten

Spreek met jezelf af dat je niet voor een bepaalde tijd op de bank gaat zitten. Doe bijvoorbeeld nog wat dingen in het huishouden of ga een blokje om. Op deze manier beweeg je langer en dus meer. Als het lukt: beloon jezelf met een stukje chocolade of iets anders lekkers. Waarom 19:45 voor mij? Met intermittent fasting eet ik na 20:00 uur niets meer. Wel zo fijn als ik mijn verdiende chocolaatje nog op kan eten. Ik verzeker je, de snack is dan extra lekker!

Tot slot..

Hopelijk helpen deze tips jou om meer te bewegen, het is in elk geval gelukt om mijzelf weer te motiveren. Op mijn Instagram-kanaal deel ik in mijn stories regelmatig mijn wandelingen en fietstochten. Hoeveel beweeg jij? Laat het me bij de reacties hieronder, op Facebook, Instagram of via de contactpagina.

Liefs Francis

Nieuwsbrief100
Facebook252
Instagram1k
Pinterest20
LinkedIn1k
LinkedIn
Share