Jullie hebben op de pagina over mamazetkoers kunnen lezen dat een van de koersen die ik uitgezet heb voor mijzelf: 5 kg afvallen is. Laten we zeggen dat er na de zwangerschap nog 5 kg te veel van mij is overgebleven. Er zijn verschillende manier om af te vallen, een daarvan is het vermijden van koolhydraten. Ondanks succesverhalen wil ik in dit artikel meer informatie geven over koolhydraten. De meeste informatie geeft namelijk maar één kant weer, de negatieve kant. De wereld van onze voeding: koolhydraten. Eerlijk over eten, het complete verhaal. Wat zijn koolhydraten? Wat zijn suikers? Waar dienen ze voor? Is een koolhydraat-vrij dieet wel echt koolhydraat-vrij? De antwoorden vind je in dit artikel. Ik sluit af met hoe ik koolhydraten ga inzetten in mijn dagelijkse voeding en hoe mij dit gaat helpen om de laatste 5 kg te verliezen. Lees je mee? Laat me bij de reacties weten hoe jij over koolhydraten denkt en hoe jij op gewicht blijft.

Muesli Mamazetkoers koolhydraten

Koolhydraten, wat zijn het

Een koolhydraat is een verzamelterm voor o.a. zetmeel, suikers en vezels. Net zoals vetten en eiwitten leveren koolhydraten energie. Wist je dat de gezondheidsraad zelfs adviseert om 40% tot 70% van onze energie te halen uit koolhydraten? Koolhydraten zijn daarmee onze belangrijkste energieleverancier!

Het klopt dat bij een suikerinname de bloedsuikerspiegel stijgt en daarna weer daalt. Het dalen van de bloedsuikerspiegel zorgt ervoor dat we nog meer suikers in willen nemen (daarom gaat die rol koekjes zo snel op). Het lichaam heeft deze energie eigenlijk niet nodig, maar wil wel graag een zo constant mogelijke bloedsuikerspiegel hebben. Wat ik persoonlijk jammer vind is dat tegenwoordig vaak gedacht wordt dat alle koolhydraten suikers zijn. Dat is dus niet zo. Alle suikers zijn wél koolhydraten, maar niet alle koolhydraten zijn dus suikers. Dit betekend ook dat niet alle koolhydraten dit effect hebben op de bloedsuikerspiegel. Het snel stijgen en dalen van de bloedsuikerspiegel wordt veroorzaakt door snelle koolhydraten. Suiker is hier dus een voorbeeld van. Langzame koolhydraten worden veel langzamer omgezet in energie en heeft daardoor een minder groot effect op de bloedsuikerspiegel. Zetmeel is een voorbeeld van een langzame koolhydraat.

Onze stofwisseling

De stofwisseling vindt plaats in alle cellen van ons lichaam. Onze stofwisseling zit bijzonder in elkaar, het maakt het lichaam eigenlijk niet uit of hij energie haalt uit koolhydraten, vetten of eiwitten. Al gaat de minste voorkeur wel naar de eiwitten. Energie halen uit eiwitten kost het lichaam namelijk veel energie waardoor het niet efficiënt is. Te veel aan ingenomen energie wordt in ons lichaam altijd omzet in vet en opgeslagen. De te veel aan ingenomen energie kan zowel uit vetten, eiwitten en koolhydraten afkomstig zijn. Alles kan omgezet worden in vet.

Het maakt daarom dus niet uit of je koolhydraten bant uit je voedingspatroon, je moet ervoor zorgen dat je niet te veel energie inneemt. Energie wordt bij voedingsmiddelen uitgedrukt in kilocalorieën of kilojoules. In de alinea afvallen vertel ik je er meer over. Vaak is het wel zo dat in koekjes, chips en andere tussendoortjes veel suiker (dus koolhydraten) zit. Het is nooit verkeerd om deze producten uit je dieet te schrappen en dat is ook iets heel anders dan koolhydraat-vrij te eten.

Wie meer geïnteresseerd is in onze stofwisseling en opzoek is naar een uitgebreidere uitleg, dan verwijs ik je naar de filmpjes van Biologielessen.nl op hun YouTube-kanaal.

Is een koolhydraat-vrij dieet ook echt koolhydraat-vrij?

We weten allemaal dat brood, pasta, aardappelen, koekjes en chips barsten van de koolhydraten. Dit zijn vaak ook de producten die geschrapt worden in een koolhydraat-vrij dieet. Maar wist je dat er ook veel koolhydraten zit in groente en fruit? Vaak wordt gedacht dat die koolhydraten en suikers wel goed zijn maar ons lichaam maakt daar geen verschil in. Dit kun je o.a. in dit artikel lezen.

Hier een lijstje met fruitsoorten met koolhydraten (niet bewerkt):

  1. Mango (10 gram per 100 gram)
  2. Bananen (20 gram per 100 gram)
  3. Druiven (20 gram per 100 gram)
  4. Kersen (10 gram per 100 gram)
  5. Peren / Appels (10 gram per 100 gram)

Hier een lijstje met groentesoorten met koolhydraten (gekookte groenten):

  1. Wortels (10 gram per 100 gram)
  2. Linzen (10 gram per 100 gram)
  3. Witte & Bruine bonen (20 gram per 100 gram)
  4. Erwten (10 gram per 100 gram)
  5. Sojabonen (10 gram per 100 gram)

Afvallen

Er is maar één methode om af te vallen, er zijn alleen verschillende manieren om dit te doen. Afvallen is heel simpel (in tekst dan, niet in de werkelijkheid): je moet minder energie innemen dan dat je verbruikt op een dag. Het is dus niet van belang waar die energie vandaan komt, als je maar minder inneemt. Dat minder innemen, dat is het moeilijkste. Hoe zorg je ervoor dat je de dag door komt zonder honger, flauw te voelen of dat je niets meer mag eten en tegen alles nee moet zeggen. Energie wordt bij voedingsmiddelen uitgedrukt in kilojoule (kJ) en kilocalorieën (kcal). Deze vindt je bijna op alle voorverpakte voedingsmiddelen en op de site van het voedingscentrum. De richtlijn is dat een gezonde volwassen vrouw ongeveer 2000 kcal nodig heeft op een dag. Wil je afvallen, probeer daar dan iets onder te zitten.

Een manier is veel meer bewegen en hetzelfde blijven eten. Als je met bewegen meer energie verbruikt dan dat je binnenkrijgt, val je af. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben niet het type dat dagelijks in de sportschool zit. Fietsen en wandelen doe ik graag, maar daarmee zal ik nooit voldoende bewegen om af te vallen. Een andere manier is minder eten, minder kilocalorieën binnen krijgen. Mijn favoriete chocolade opgeven, minder uit eten gaan, wijntjes laten staan en kijken hoe mijn man de toastjes op eet is ook niet voor mij weggelegd. Dat ga ik nooit volhouden. Je moet een manier vinden die bij je past máár bovenal vol te houden is. Elke dag sporten of maar 1500 kcal per dag eten past niet bij mij. Wat wel? De juiste koolhydraten inzetten.

Hoe ik koolhydraten inzet om af te vallen

Mijn manier is de lunch vervangen door iets anders. Niet dat mijn lunch ongezond is, verre van zelfs. Ik ad een gezonde salade zonder saus (saladebar op mijn werk) of 3 boterhammen met beleg. Het probleem zit hem in het feit wat er ná de gezonde lunch afspeelde: één uur na de lunch had ik alweer honger of enorme trek in snoep en koekjes. Mezelf beheersen lukt gewoon niet. Dan zat ineens mijn hand in de snoeppot of koektrommel, en je weet het: zodra je er 1 op hebt volgen er meer. Je kan dan nog zeggen: ”dan haal je die spullen niet in huis”, maar dat is ook zo ongezellig voor de visite en je collega’s. Ik ga dus mijn salade en boterhammen vervangen!

Vervangen? Waarmee dan? Dat zal ik je vertellen, ik ga het vervangen door Muesli met yoghurt. Het is wel zo dat in muesli meer kilocalorieën zitten dan in een salade en ongeveer evenveel als in mijn drie boterhammen met beleg. Het verschil zit hem in de type koolhydraten die in de muesli zitten. In de muesli die ik nu eet is geen suiker toegevoegd, alle aanwezige suikers komen uit de gedroogde vruchten en granen. Daarnaast zit deze muesli boordevol langzame koolhydraten. Deze geven hun energie langzaam aan mijn lichaam af en zorgt voor een bloedsuikerspiegel die minder sterk schommelt. Hierdoor heb ik minder snel honger en zal ik (hopelijk) de snoeppot makkelijker kunnen weerstaan. Dan hebben mijn collega’s ook nog wat te snoepen. De muesli waarmee ik nu ben gestart bevat ook nog eens vlozaden. Deze zaden zwellen op waardoor je sneller een vol gevoel krijgt én houdt.

Koolhydraten Mamazetkoers.nl mumuesli

Tot slot

Dank je wel dat je (weer) een bezoekje brengt aan mijn blog. Hopelijk heb je meer inzicht gekregen in wat koolhydraten zijn, wat ze doen en hoe je ze juist in kunt zetten om af te vallen. De komende tijd zal ik een update geven hoe het gaat en of er al iets van die 5 kg verdwenen is. Als laatste wil ik nog vertellen dat op dit artikel geen samenwerking van toepassing is. Ik heb zelf gekozen voor deze muesli omdat dit past bij mij en ervan overtuigt bent dat dit voor mij werkt. Wat werkt bij jou? Ben jij een liefhebber van koolhydraten of juist niet? Denk jij dat het mij gaat lukken om 5 kg af te vallen? Laat het me weten bij de reacties, op Facebook of Instagram. Je kunt ook altijd contact met mij zoeken via de contactpagina. Wist je dat er dagelijkse updates zijn in de Insta Stories? Volg me daar en je mist niets meer.

Liefs Francis

Nieuwsbrief50
Facebook130
Instagram430
LinkedIn

 

 


2 reacties

Monique · juni 18, 2018 op 21:20

Hoi, je schrijft leuk en natuurlijk gaat die 5 kg lukken 😉 !!
Voor mij werkt suikervrij het beste, dus geen toegevoegde suikers.
En dus ook niet teveel gedroogd fruit, want daar stijgt je bloedsuikerspiegel stiekem toch flink van hoor….
Ik lees wel hoe het verder gaat met je afvalrace!
En als ik zo vrij mag zijn om een spelling tip te geven….voor je of jij schrijf je geen t achter het WW. Dus niet vindt je maar vind je 😉
Sorry maar is een tic van mij.

Groetjes.

    Francis | Mamazetkoers · juni 19, 2018 op 19:59

    Hello Monique. Leuk dat je een reactie achter laat op mijn blog! Met de afvalrace gaat het stiekem best goed. Ik ben al bijna 1 kg kwijt. Er volgt binnenkort een update. Goed om te lezen dat jij ook een manier hebt gevonden die bij jou past. En die tik? Die hebben we allemaal wel een, die van mij is in huis altijd alles recht zetten. Thanks voor de tip. Ga er extra op letten! Liefs Francis

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.