Wie denkt dat touwtje springen alleen voor kinderen is heeft het mis. Touwtje springen is niet alleen ontzettend leuk maar ook nog eens goed voor je conditie en je lijf. Niet zo raar dat deze manier van sporten de laatste jaren steeds populairder wordt. In dit artikel leg ik je precies uit waarom deze workout zo goed voor je is én waarom jij hem ook zou moeten omarmen. Lees snel verder en spring je slank!

Touwtje springen: spring je slank!

Wist je dat touwtje springen tot een van de betere workouts behoord? Het brengt namelijk je hartslag flink omhoog, niet zo heel vreemd dus dat touwtje springen ook een onderdeel van een HIIT-training (High Intensieve Interval Training) kan zijn. Hiermee verbeter je dus je conditie aanzienlijk én je verbrand er ontzetten veel calorieën mee.

Daarom is touwtje springen gezond

Touwtje springen is de ideale sport voor wie weinig tijd heeft, niet in de sportschool gezien wilt worden en geen groot budget heeft. Touwtje springen is goed voor je coördinatie, geeft je uithoudingsvermogen een boost, is goed voor je voetenwerk en timing. Daarnaast kun je met touwtje springen ook nog je extra kilo’s verliezen. Ik verbrand met mijn gewicht (64 kg) al snel 260 calorieën in 30 minuten. Dat is een stuk meer dan tijdens een les aerobics of tijdens een krachttraining. Tijdens het springen gebruik je ook nog eens al je grote spiergroepen. Geen reden meer om er niet mee aan de slag te gaan.

Spring je slank: dit heb je nodig

Zoals ik al aangaf, deze workout is er echt voor iedereen. Ook voor de sporter met een klein budget. Het enige wat je nodig hebt is een springtouw. Toch zijn er wel een paar dingen om rekening mee te houden:

  • zet voldoende drinken klaar én drink voor, tijdens en na de workout.
  • kies voor fijne muziek tijdens je workout waar je energie van krijgt.
  • gewone sportkleding.
  • zorg ervoor dat je springtouw niet te lang is maar ook niet te kort. Ben je een beginner? Ga dan met je voeten op het touw staan, de handvaten mogen dan niet hoger komen dan je bh-band. Spring je al langer, dan kun je het touw altijd inkorten.
  • spring met je schoenen aan. Springen zonder schoenen is namelijk belastend voor je voeten en knieën.
  • maak gebruik van een verende ondergrond zoals gras of een matje.
  • begin rustig, het springen zelf is intensief en ga daarom niet te snel van start.
  • geldt voor elke workout: zorg voor een goede warming-up en cooling-down.

Er zijn ontzettend veel verschillende springtouwen verkrijgbaar. Ikzelf geef de voorkeur aan een Smartrope. Ikzelf train met de Rookie en die zie je op de foto bovenaan in dit artikel.

Smartrope Rookie

Een licht springtouw is het beste om mee te springen omdat deze gemakkelijk draaien. Het touw van de Rookie is erg licht en in lengte verstelbaar. De handvaten van dit springtouw zijn ook erg licht en gemaakt van plastic waarin het touw gemakkelijk kan ronddraaien. Dit springt erg fijn. Wat ik erg leuk vind aan de Rookie is dat je met een app gemakkelijk al je workout parameters kunt bijhouden én precies ziet hoeveel calorieën je verbrand hebt. Het springtouw werk op een knoopcelbatterij en beschikt over bluetooth.

Het in gebruik nemen van de Smartrope

Het in gebruik nemen van je Smartrope is erg gemakkelijk. Je plaatst de batterij in het juiste handvat, maakt het touw op de gewenste lengte en maakt deze vast aan de handvaten. Ontzettend simpel, ondanks dat de handleiding volledig in het Engels is. Door middel van goede plaatjes weet je precies wat je moet doen. Als laatste download je de Smartrope app op je telefoon. De bluetooth verbinding tussen de app en het springtouw wordt vanzelf verbonden. Klaar om aan de slag te gaan!

De voordelen van een slim springtouw

Ik ben iemand die wel een beetje uitgedaagd moet worden om een workout leuk te blijven vinden. Anders wordt het saai en stop ik ermee. Dit springtouw is namelijk niet mijn eerste, een paar jaar terug had ik een gewone. Met de Rookie werk ik nu op een leuke manier aan mijn lichaam omdat ik precies kan zien hoe ik spring. Inzicht in je workout parameters is voor mij echt ontzettend belangrijk om de uitdaging erin te houden. Hieronder zie je een print screen van alle mogelijkheden in de app zoals je die ziet als je de app voor het eerst gebruikt.

touwtje springen smarterope app mamazetkoers

De voordelen van de Smartrope Rookie nog eens op een rijtje:

  • calorieën, jumps en tijd bijhouden van je workout.
  • je kunt kiezen voor een ‘gewone’ workout of voor een intervaltraining.
  • stel jezelf een doel, de app helpt je dit doel te behalen.
  • interactief omdat je vrienden kunt uitnodigen, ga onderling de uitdaging aan.
  • het springtouw heeft een intern geheugen.
  • de lengte van het touw is verstelbaar en draait soepel rond. De handvaten liggen ook goed stevig in je handen.
  • de batterij gaat lang mee.

Ik ben erg tevreden met dit springtouw en ga dit onderdeel vaker toevoegen in mijn workouts of doe hem als warming-up voordat ik ga hardlopen.

Touwtje springen voor beginners

Ben je er helemaal klaar voor? Start dan niet meteen met een dagelijkse training van meer dan 60 minuten. Dit neemt echt het plezier in je workout weg omdat het zorgt voor blessures. Bouw je workout langzaam op en luister altijd goed naar je lichaam. Ga niet door als je last hebt van je schouder of enkel.

Een leuke intervaloefening om mee te beginnen is als volgt:

  1. 20 sprongen met twee voeten – 20 sprongen met alleen de linkervoet – 20 sprongen met alleen de linkervoet. Herhaal dit totdat je 3 minuten hebt gesprongen.
  2. houdt 30 seconden pauze en drink wat water.
  3. herhaal stap 1 & 2 nog 2 keer en je bent klaar. Is het nog te zwaar? Houdt het dan bij één sessie van 3 minuten.

Dit lijkt een korte workout, en dat is het misschien ook maar geloof me het is pittig om mee te beginnen. Ga 2 à 3 keer in de week touwtje springen en dan merk je vanzelf wanneer je de duur van je training én de intensiviteit ervan kan opvoeren.

Tot slot..

Wil jij ook meer bewegen? Ik hoop je met dit artikel dan geïnspireerd te hebben om ook touwtje te gaan springen! Heb je nog een vraag over meer bewegen of over touwtje springen in het algemeen? Laat het me dan weten bij de reacties hieronder, op Facebook of Instagram. Je mag me ook altijd een privé berichtje sturen via de contactpagina.

Liefs Francis

De producten in dit artikel heb ik gekregen: #mamazetkoersAD. Dit doet niets af aan de echtheid en oprechtheid van het artikel. 

Vergeet je niet in te schrijven voor mijn nieuwsbrief! Dat kan met de button hieronder:

Nieuwsbrief 100
Facebook 252
Instagram 1k
Pinterest 20
LinkedIn 1k
LinkedIn
Share

foto homepage vierkant mamazetkoers voor de moeder die zichzelf durft te zijn

Lieve lezer, beste hardwerkende mama,

Mamazetkoers is een platform die handvatten biedt zodat iedere moeder zichzelf durft te zijn.
Laat me je inspireren om ‘gewoon’ je ding te doen, je laten genieten van het moederschap zónder jezelf te verliezen en vooral jezelf durven te zijn!

Ik stel me open voor jou, durf jij de uitdaging aan te gaan en jezelf open te stellen voor de mensen om je heen?

Liefs Francis