Het kiezen van een telefoonabonnement is niet voor iedereen hetzelfde. Voor jezelf heb je een ander abonnement nodig dan voor bijvoorbeeld je kind of je oma. Dus, ben jij opzoek naar een nieuw telefoonabonnement? Dan ga ik je met de tips in dit artikel helpen bij het kiezen van een telefoonabonnement. Lees snel verder voor mijn handige tips!

Tips bij het kiezen van een telefoonabonnement

Het vergelijken en kiezen van een telefoonabonnement kan lastig zijn als je niet weet waar je op moet letten. Na het lezen van dit artikel weet je precies welke vragen jijzelf moet beantwoorden en welke vragen je kunt stellen aan je toekomstige provider. Niet alle onderstaande tips zullen voor jou van toepassing zijn, kijk dus goed wat voor jou belangrijk is voordat je een keuze maakt. Nieuwsgierig geworden naar mijn tips? Je leest ze hieronder.

Sim Only of met een toestel

De eerste keuze die belangrijk is om te maken is bepalen of je nog een (goede) telefoon hebt of niet. Er zijn namelijk twee soorten abonnementen:

  • Sim Only, alleen een simkaart met een nummer en abonnement
  • Abonnement met een toestel én een simkaart met nummer

Wanneer je nog een telefoon in je bezit hebt is een Sim Only de goedkoopste keuze. De telefoon krijg je immers niet gratis, deze betaal je in maandelijkse termijnen altijd af. Óók wanneer deze kapot is gegaan nog voordat je abonnement afloopt. Slim om dit stuk dus goed te onthouden, de voorwaarden kunnen namelijk ook verschillen. Meer informatie hierover kun je o.a. op de website van de ACM ConsuWijzer vinden.

Stel een budget

Nu je weet welk type abonnement je wilt hebben is de volgende stap om een budget te stellen voor je nieuwe abonnement. Hoeveel wil (en kun) jij per maand betalen voor deze dienst? Er is al abonnement vanaf € 4,- per maand, al is dit bedrag sterk afhankelijk van je wensen. Hierover hieronder meer.

De ‘bundel’

De tijd dat je met je telefoon alleen kon bellen is voorbij. Tegenwoordig kunnen we er veel meer mee. Voor mij is het mijn agenda, pinpas, navigatie systeem, manier om contact te hebben met vrienden en familie en nóg veel meer. Wat je allemaal met je telefoon doet bepaalt voor een groot deel je zogenaamde bundel. Je bundel is een verzameling van de diverse diensten die je wilt gaan afnemen. Denk hierbij aan:

  • bellen, het aantal belminuten
  • SMS, het aantal SMS-jes
  • MB’s, de hoeveelheid internetdata
  • de looptijd

Heb je op dit moment al een abonnement? Dan kun je bij je huidige provider precies zien wat je de afgelopen maanden gebruikt hebt aan belminuten, SMS-jes en internetdata. Dit geeft een goede indicatie voor wat je in de toekomst nodig hebt.

Inschatten internetdata

Nog geen huidig abonnement? Dan kun je ook een inschatting maken. Om je een idee te geven hoeveel data diverse apps gebruiken per uur volgt hieronder een klein overzichtje. Let wel, dit is een inschatting maar geeft je wel een stukje inzicht.

  • Netflix kijken 700 MB
  • Spotify luisteren 60 MB
  • Tiktok 840 MB
  • Instagram/Facebook 100 MB
  • Videobellen 200 MB
  • en tot slot: WhatsApp 100 MB voor 1000 tekstberichtjes

Zit je trouwens veel op je telefoon? Check dan eens of je misschien telefoonverslaafd bent. Zo niet, dan zijn dit mijn 6 favoriete apps op mijn telefoon. Misschien zit er nog wel een handige tussen die nog niet op jouw telefoon staat.

Inschatten belminuten en SMS-jes

Hoeveel belminuten je nodig hebt is afhankelijk van hoelang je belt. Bel je bijna nooit? Dan heb je aan een bundel van 0-100 minuten vast voldoende. Bel je dagelijks kort (9 min)? Dan moet je met 100-300 minuten ook aardig uitkomen. Bel je dagelijks langer of er veel? Kijk dan naar bundels van 300-500 minuten of ga voor onbeperkt bellen.

Houd bij het kiezen van een telefoonabonnement dus rekening hoeveel internetdata en belminuten je nodig hebt. Besef je ook dat boven je bundel uitkomen duurder is dan een iets grotere bundel. Je kan dus beter een iets hogere bundel kiezen.

De provider

Een telefoonabonnement sluit je af bij een provider, bij het kiezen van een telefoonabonnement moet je dus ook een provider kiezen. Elke provider is anders, vergelijk ze dan ook op onderstaande punten:

  • maandelijkse kosten per bundel
  • kwaliteit van het netwerk (hoeveel bereik heb je)
  • de internetsnelheid (3G, 4G of 5G)
  • looptijd van je contract
  • mogelijkheid voor nummerbehoud, wanneer je al een telefoonnummer hebt
  • eventuele bedenktijd

Het kiezen van een telefoonabonnement is niet makkelijk. De laatste tip die ik je dan ook graag wil geven is: ga niet over één nacht ijs en slaap er een paar nachten over. Denk er goed over na want daarna zit je er wel een tijdje aan vast.

Tot slot..

Dit was hem dan, mijn artikel over het kiezen van een telefoonabonnement. Ik hoop dat je iets hebt gehad aan dit artikel. Nu ben ik benieuwd, het kiezen van een telefoonabonnement, hoe heb jij dat gedaan en was het makkelijk? Laat het me weten bij de reacties hieronder, op Facebook of Instagram. Je mag me natuurlijk ook altijd een privé berichtje sturen via de contactpagina. Ik moet eerlijk zeggen dat het kiezen van een telefoonabonnement mij stiekem toch best lastig af gaat.

Liefs Francis

Vergeet je niet in te schrijven voor mijn nieuwsbrief! Dat kan met de button hieronder:

Nieuwsbrief100
Facebook252
Instagram1k
Pinterest20
Pinterest
fb-share-icon
LinkedIn1k
LinkedIn
Share

foto homepage vierkant mamazetkoers voor de moeder die zichzelf durft te zijn

Lieve lezer, beste hardwerkende mama,

Mamazetkoers is een platform die handvatten biedt zodat iedere moeder zichzelf durft te zijn.
Laat me je inspireren om ‘gewoon’ je ding te doen, je laten genieten van het moederschap zónder jezelf te verliezen en vooral jezelf durven te zijn!

Ik stel me open voor jou, durf jij de uitdaging aan te gaan en jezelf open te stellen voor de mensen om je heen?

Liefs Francis