Mamazetkoers bestaat 1 jaar en sinds januari 2019 staat mijn bedrijf ook ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Dit betekent dat ik elk kwartaal aangifte moet doen. Dit is de omzetbelasting, oftewel btw aangifte doen als zzp-er. Vorige week heb ik dus voor het eerst de btw aangifte gedaan. Heel eerlijk? Ik vond dat stiekem best spannend. Ik wist niet wat ik kon verwachten, dacht dat het onwijs ingewikkeld was en ergens ook een beetje de angst om het verkeerd te doen. In dit artikel lees je over mijn verdiensten in het eerste kwartaal van 2019 en vertel ik je hoe jij de btw aangifte kunt doen. Want als je weet wat je moet doen, is aangifte doen super simpel!
Wat is de omzetbelasting/btw nu precies?
Voordat ik verder ga wil ik eerst vertellen wat de omzetbelasting/btw nu precies is. De btw (belasting over de toegevoegde waarde) is een indirecte belasting die de Nederlandse overheid heft op de verkoop van producten en diensten. De belasting wordt geheven op de verkoopprijs van een product/dienst. Alleen ondernemers die ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel én in het bezit zijn van een btw nummer zijn verplicht om btw aangifte te doen.
Voorbereiding
Het is zover, de blauwe enveloppe van de belastingdienst valt op je deurmat: tijd voor de btw aangifte. Voordat je aangifte kunt doen heb je een aantal zaken nodig. Hieronder een opsomming van wat je bij de hand moet hebben:
- inlognaam en wachtwoord (deze heb je per post ontvangen)
- omzet (dit kan helaas ook € 0,- zijn)
- in rekening gebrachte btw
- btw die je in het kwartaal betaald hebt.
Uiteraard is een computer of laptop ook handig als je digitaal aangifte wilt doen, maar dat spreekt voor zich. Zoals je kunt zien valt of staat alles met een goede administratie/boekhouding, het is niet fijn als je op het laatste moment nog moet uitzoeken wat de bedragen zijn die je in moet vullen. Ikzelf doe mijn boekhouding nog in een Excel document omdat ik per kwartaal maar een enkele opdracht heb. Zodra je richting de tientallen opdrachten gaat is het slim om een online boekhoudprogramma te overwegen. Kijk eens bij e-Boekhouden.nl voor de mogelijkheden en meer handige informatie voor ondernemers.
Een groot voordeel van een boekhoudprogramma is dat je de btw aangifte vanuit het programma met één druk op de knop kunt doen. Uiteraard moet je de bedragen nog wel even controleren.
Omzetbelasting, btw aangifte doen als zzp-er
Doe je de aangifte (net zoals ik) zonder boekhoudprogramma? Dit betekent dat je de aangifte moet doen via de website van de belastingdienst. Kies voor het thema ”ondernemers”, je ziet dan direct de knop voor de aangifte van de omzetbelasting, oftewel btw aangifte doen.
Stap 1: log in met je unieke inlognaam en wachtwoord. Is dit de eerste keer dat je inlogt? Dan vraagt het systeem na inloggen om een nieuw wachtwoord. Bewaar dit wachtwoord goed.
Stap 2: vul je eigen naam en telefoonnummer in. De belastingdienst kan op deze manier contact met je opnemen. Nadat je dit gedaan hebt verschijnt onderstaande scherm.
Stap 3: in rubriek 1 vul je per belastingcategorie in hoeveel omzet je hebt gemaakt én hoeveel btw je in rekening hebt gebracht.
1a: hier vul je in de eerste kolom de omzet in van het hoogste btw tarief, en in de tweede kolom de in rekening gebrachte btw van 21%.
voorbeeld: ik heb in het eerste kwartaal van 2019 een omzet gedraaid van € 100,-. Dit getal vul ik dan in de eerste kolom van 1a in. In de tweede kolom vul ik het bedrag van de in rekening gebrachte btw in: 100/100*21 = € 21,- .
1b: hier vul je in de eerste kolom de omzet in van een lager btw tarief, en in de tweede kolom de in rekening gebrachte btw van 9%.
1c: hier vul je de omzet en de in rekening gebrachte btw in van de overige btw tarieven.
1d: indien je gebruik maakt van een zakelijke telefoon of leaseauto kun je deze hier invullen. Het is gemakkelijker om deze in je laatste kwartaal in te vullen.
1e: hier vul je de onbelaste omzet in.
Ik verkoop alleen diensten in de btw categorie van 21% waardoor ik de overige velden bij rubriek 1 niets in hoef te vullen. Tip: je kunt trouwens alleen hele bedragen invullen.
Stap 4: nadat je rubriek 1 goed in hebt gevuld volgen rubriek 2, 3 & 4. Deze rubrieken vul je alleen in wanneer er btw naar jouw onderneming verlegd is, wanneer je zaken hebt gedaan buiten Nederland en de EU. Dit is voor mijn onderneming niet van toepassing en mag ik deze rubrieken leeg laten.
Stap 5: in rubriek 5 vul je de voorbelasting in (5b). De voorbelasting is alle btw die je aan je leveranciers hebt betaald. De voorbelasting mag je aftrekken van de btw die je moet betalen. Indien je gebruik maakt van de kleineondernemersregeling vul je dit bij 5d in.
Stap 6: in de laatste stap zie je het totale overzicht van de btw aangifte. Hierin zie je of je btw moet betalen of terugkrijgt. Indien het overzicht klopt kun je de aangifte versturen. Indien je btw moet betalen doe dit dat voor het einde van de maand en vermeld daarbij duidelijk het betalingskenmerk.
In mijn geval zou ik € 21,- moeten betalen. Gelukkig mag ik gebruik maken van de kleineondernemersregeling en hoef ik deze btw niet af te dragen.
Tot slot..
De btw aangifte doen viel me mee moet ik bekennen. Zoals je leest is het erg gemakkelijk om de btw aangifte te doen als zzp-er, mits je je administratie/boekhouding op orde hebt. Ik hoop dat je iets aan mijn artikel hebt gehad. De laatste tip die ik je mee wil geven is dat je altijd btw aangifte moet doen, ook al heb je in dat kwartaal geen omzet gedraaid. Heb jij al eens de btw aangifte gedaan? Laat het me weten bij de reacties hieronder, op Facebook of Instagram. Je mag ook altijd contact met mij zoeken via de contactpagina.
Neem ook eens een kijkje bij mijn andere financiële artikelen.
Liefs Francis
Handig artikel! Het is mijn minst favoriete klusje haha!
Dat begrijp ik Laura, maar het is zo gedaan. De administratie zelf, daar zie ik soms tegenop!
Wat een handige blog, ik heb hier zelf niet mee te maken maar vindt het goed dat je het zo fijn uitgelegd hebt allemaal.
Dank je wel voor het compliment Mandy!
Handige blog voor de beginnende ondernemer. Heldere uitleg
dank je wel Véronique
Wat leuk dat je vanaf januari een eigen bedrijf ben begonnen en belastingen is dan wel het minst leuke, wat bij ondernemen komt kijken. Ik ben helaas nog niet zover, maar hoop zeker het ook ooit te mogen bereiken.
Ik ben ook nog erg klein, maar wilde toch de inkomsten uit elkaar houden 🙂
Soms kan het een heel gezoek en gepuzzel zijn, handig artikel!
dank je wel Balou!
Handig om jouw ervaringen te lezen!
thanks!
Lijkt mij een erg lastig proces.. Goed stappenplan! Deze ga ik onthouden voor als mijn blog ooit zo groot wordt of ik een eigen huidtherapeutische kliniek heb!
Hopen op beide! Ik duim in elk geval voor je.
Vind normaal de belastingaangifte al zo’n gedoe niet aan mij besteed haha! Hoor veel zzpers erover dat ze het zo’n gedoe vinden trouwens, je moet maar net weten wat wel en niet mag. Zal bekenden van ons eens doorsturen naar je blog
Dank je wel Sabine, vind ik erg leuk om te horen!
Hoi Frances, ik doe al 32 jaar mijn btw-aangifte zelf. Ik had een winkel, dus was het gewend. Mijn eerste kwartaal als blogger vond ik ook wel spannend. Nauwelijks omzet, alleen maar geld uitgegeven. Krijg je toch nog iets van terug, dat is dan wel weer leuk. gr. Jeannet
Klopt helemaal Jeannet! Dank je wel voor je reactie.
Nog nooit gedaan, maar handig voor als ik wel besluit zzp’er te worden. Thankyou!
Hopelijk komt er een tijd dat je er iets aan hebt Lianne.
Dit is zo niet mijn onderwerp, dus goed dat je dit onder de aandacht brengt. ”Leuker kunnen we het niet maken” 😉
makkelijker vaak ook niet 😉
ja, dat hoort er jammer genoeg ook bij. Nu in Belgie hebben we wel een paar regelingen die het als blogger iets eenvoudiger maken. Ik heb natuurlijk een hoofdberoep bij een bedrijf en bloggen doe ik daarnaast als hobby/bijverdienste.
Ik zit nu in een stelsel waar je tot 5600 euro netto per jaar kan verdienen en dan moet je geen btw en sociale zekerheid betalen. Daarnaast is er nog een 2de gelijkaardige regeling tot 12000 euro en dan moet je enkel een sterk vereenvoudigde aangifte doen. Ga je boven dat bedrag moet je de volle pot betalen en ook de volledige administratie doen. (Maar dat zou ik er moet plezier bijnemen voor een bijverdienste met zulke inkomsten 🙂 )
Wel fijn dat het in België een stuk makkelijker is!
informatieve blog. Handig hoor. Vroeger werd dit allemaal voor mij gedaan binnenkort moet ik het zelf regelen.
Dat gaat helemaal goed komen Sherry!
Handige blog voor de ondernemers onder ons. Ik vind het een lastige kwestie om te bepalen of ik me moet inschrijven bij de KvK of niet. Tot nu toe kom ik niet verder dan een aantal blogposts in ruil voor producten en een enkele betaalde opdracht. Heb me daarom ook nog niet ingeschreven bij de KvK maar vind het wel lastig wat ik wel en niet kan vragen aan bedrijven.
Ik zou het pas doen, als je een omzet hebt die boven het maximaal toegestane bijverdiensten zit, volgens mij is dat 1500 per jaar ofzo. Ik heb wel een KVK-nummer, maar achteraf gezien misschien een beetje te snel ingeschreven.
Klopt idd, je mag bijverdienen tot 1500,-. Misschien was je een jaar te vroeg, maar elk bedrijf moet groeien toch?
Hoi Janet, bij twijfel kun je altijd deze vragenlijst invullen http://www.belastingdienst-ondernemerscheck.nl Altijd handig. Het kan zijn dat je geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, maar je moet dan wel je inkomsten doorgeven bij ”uit overige werkzaamheden. Het kan een paar jaar duren, maar je moet ergens beginnen. Persoonlijk vind ik het financieel makkelijk nu alles gescheiden is. Doen waar je je goed bij voelt.
Mooi artikel. Ik betaal wel altijd mijn BTW en vraag die pas terug in het vierde kwartaal voor de KOR. Je weet maar nooit wat voorklappers er worden gemaakt 😉 Grapje , maar zo is het mij wel geleerd.
Zo kan het ook Miranda. Het maakt ook niet uit hoe je het precies doet, als het onder aan de streep maar klopt. Leuk om jouw manier te lezen.
Oh vreselijk! Ik heb daar toch zo’n hekel aan. Elke drie maanden moet ik weer. Gelukkig helpt mijn accountant (= mijn vader) me.
dat is boffen! Super fijn zo’n hulp.
Super handig deze tips ! Het is dus veel makkelijker dan het lijkt…
Juist, dat was precies mijn gedachte ook!
Heb ook gisteren mijn aangifte verstuurd. Het is idd niet zo moeilijk als je je administratie goed bijhoudt. Alleen als je in het buitenland hebt ingekocht of verkocht vind ik het lastiger, maar dan doe ik het samen met mijn man.
De KOR is idd een leuke regeling, heb ik het eerste jaar ook gebruik van gemaakt. Wel achteraf dan. Nu zit ik alleen al in het eerste kwartaal ruim over die drempel heen. Dus hé, die groei komt vanzelf (als je er wat voor doet dan natuurlijk 😉 )
Je moet ergens beginnen en het is de bedoeling dat je de tijd neemt om te groeien. Tof om te horen dat het bij jou nu zo goed gaat.