Mamazetkoers is een platform die handvatten biedt zodat elke moeder zichzelf durft te zijn en zichzelf de tijd gunt om haar eigen ding te doen. Of dit nu meer bewegen is, vaker nee willen zeggen of om hulp vragen is: alles is goed. Ik vind het daarom belangrijk om naast mijn eigen verhaal en tips, ook het verhaal van mede mama’s te delen. We zijn immers allemaal verschillend en er is geen goed of fout. Deze maand is het de beurt aan Gastblogger mama Rosa, in dit artikel deelt ze haar 5 tips voor moeders om meer te bewegen. Benieuwd naar haar meer bewegen tips? Lees dan snel verder.

Meer bewegen, 5 tips voor moeders

Tijdens de coronatijd zijn veel moeders minder gaan sporten en bewegen. De sportscholen waren tijdelijk dicht, de meeste moeders werken thuis en daarnaast zaten veel kinderen thuis vanwege quarantaine. Het gevolg is dat veel moeders minder zijn gaan bewegen en dan is het moeilijk om dit weer op te pakken. Zeker als je een gezonde levensstijl wilt volgen is meer bewegen belangrijk. In deze blog geef ik je 5 tips hoe ik probeer zo veel mogelijk te bewegen in het dagelijks leven.

1. Plan het sporten in jouw agenda

Als je sport is het heel belangrijk om dit vast in jouw agenda in te plannen. Ik ga bijvoorbeeld altijd op maandagavond naar yoga en zaterdag hardlopen. Daarnaast ga ik vaak nog doordeweeks tijdens schooltijd nog een keer hardlopen. Als je het sporten en bewegen niet inplant, dan is de kans groot dat er zo weer een week voorbij is zonder dat je gesport hebt. Daarnaast is het ook fijn voor jouw partner en kinderen als er een vast sportmoment is waarop mama altijd weg is. Dan is dat meteen voor heel het gezin duidelijk.

Als je gaat beginnen met sporten of meer bewegen, leg de lat dan niet meteen te hoog, maar begin bijvoorbeeld met een keer per week en probeer dit uit te bereiden. Dit is beter dan 3 keer per week willen gaan en er teleurgesteld achter komen dat het toch niet lukt.

2. Ga samen sporten met jouw kind

Soms is het lastig om sporten en bewegen in te plannen met een gezin met jonge kinderen. Bekijk of het mogelijk is om samen met jouw kinderen te sporten. Vraag of ze mee willen fietsen als je gaat hardlopen of ga samen een potje voetballen buiten. En wat denk je van lekker gaan zwemmen of een flink stuk skeeleren?

Wat ook een leuk idee is, om samen een sportlessen te volgen. Er zijn sportscholen waar de sportlessen voor kinderen tegelijk gepland zijn met sportlessen voor ouders. Ideaal, dus let daar eens op als je een sportschool zoekt. Ook kun je vaak ouder- en kind yogalessen volgen bij yogascholen. En wat denk je van peuter- of baby zwemmen? Momenteel ben ik schaatslessen aan het volgen samen met mijn dochter. De schaatslessen voor kinderen zijn op hetzelfde tijdstip gepland als de schaatslessen voor kinderen. Echt ideaal dus en hartstikke leuk om samen te doen. Zo hebben we allebei lekker een uur gesport!

3. Wandel een half uur per dag

Iedere dag sporten is natuurlijk niet haalbaar als moeder. En dat is ook helemaal niet nodig, meer bewegen is al voldoende. Ga op dagen dat je niet sport wel een half uurtje wandelen. Zo ben je lekker buiten geweest en heb je toch beweging gehad. Ik gebruik zelf de ommetje-app op mijn telefoon. Ik vind dit een fijne tool om te gebruiken tijdens mijn wandelingen. Deze app geeft aan dat een wandeling van 20 min voldoende is, maar zelf probeer ik altijd minimaal een half uur te wandelen.

Mocht je dit lastig vinden om in te plannen, kijk dan eens naar wekelijkse momenten dat je even tijd hebt voor jezelf. Denk bijvoorbeeld aan een wandeling maken tijdens de sportles of zwemles van jouw kinderen. Of maak tijdens de lunch een wandeling. Op deze manier is meer bewegen niet moeilijk.

4. Ga thuis sporten of meer bewegen

Als je niet weg kunt gaan omdat je kinderen nog veel thuis zijn of nog slaapjes hebben overdag, kijk dan eens of je thuis kunt sporten. Ikzelf heb in de coronatijd veel gehad aan mijn abonnement op yoga-tv. Ik kon makkelijk mijn yogamatje thuis uitrollen, zette een les op en kon aan thuis fijn een uurtje aan beweging doen. Zo zijn er op YouTube ook allerlei sportlessen te vinden die je thuis kunt doen. Ideaal als jouw kind even een uurtje ligt te slapen.

5. Let op jouw dagelijkse beweging

Daarnaast is het ook belangrijk om meer te bewegen op dagelijkse basis. Breng de kinderen met de fiets naar school of gaan wandelen. Doe boodschappen met de fiets en neem op je werk zo veel mogelijk de trap. Allemaal dingen om bij stil te staan die er toch voor zorgen dat je meer beweegt. Let er maar eens op hoe vaak je automatisch de auto pakt voor korte afstanden terwijl dat eigenlijk niet nodig is.

Dank je wel voor het lezen van mijn gastblog. Mijn naam is Rosa, ik ben getrouwd en moeder van een dochter van 9 jaar. Ik blog sinds drie jaar op mijn blog Rosaschrijft over moederschap, opvoeding, er op uit tips, duurzaam leven en gezond leven. Ik probeer zelf zo veel mogelijk te bewegen en gezond te leven, maar dat is niet altijd makkelijk. Ook in mijn omgeving zie ik veel moeders die dat lastig vinden. In deze blog geef ik jullie tips hoe ik dit in mijn dagelijks leven probeer te doen.

Tot slot..

Dank je wel Rosa voor jouw meer bewegen tips voor moeders. Ik hoop dat elke lezer iets aan deze tips heeft gehad en nu aan de slag gaat om meer te bewegen. Ikzelf ben een groot voorstander van sporten vanuit huis. Meer bewegen, hoe doe jij dat als moeder? Laat het me weten bij de reacties hieronder, op Facebook of Instagram. Je mag me natuurlijk ook altijd een privé berichtje sturen via de contactpagina.

Liefs Francis

Vergeet je niet in te schrijven voor mijn nieuwsbrief! Dat kan met de button hieronder:

Nieuwsbrief 100
Facebook 252
Instagram 1k
Pinterest 20
LinkedIn 1k
LinkedIn
Share

foto homepage vierkant mamazetkoers voor de moeder die zichzelf durft te zijn

Lieve lezer, beste hardwerkende mama,

Mamazetkoers is een platform die handvatten biedt zodat iedere moeder zichzelf durft te zijn.
Laat me je inspireren om ‘gewoon’ je ding te doen, je laten genieten van het moederschap zónder jezelf te verliezen en vooral jezelf durven te zijn!

Ik stel me open voor jou, durf jij de uitdaging aan te gaan en jezelf open te stellen voor de mensen om je heen?

Liefs Francis