Wil je lekkerder in je vel zitten, een paar kilogram afvallen of net die éne broek weer (beter) passen? Afvallen door een goed eet- en beweegplan te maken, dan gaat het afvallen niet alleen sneller maar het is ook nog eens gezonder én je kunt het langer volhouden. Het klinkt misschien moeilijk maar het is belangrijk om inzicht in je huidige patronen te krijgen voordat je er iets aan kunt veranderen. Precies om die reden werkt diëten niet op de lange termijn. In dit artikel vertel ik je alles over afvallen door een goed eet- en beweegplan. Lees je mee?

Afvallen door een goed eet- en beweegplan

Ik ben geen voorstander van diëten. Waarom? Het moeten en iets anders niet mogen past gewoon niet bij mij en ik hoop met dit artikel anderen hierin ook te overtuigen. Ik geloof heilig in een goed voedingspatroon in combinatie met bewegen, toegepast op jouw situatie en wat bij jou past. Daarnaast is afvallen door een dieet ook maar tijdelijk en niet specifiek op jouw lijf geschreven. Het pakt vaak het probleem zelf aan maar niet de oorzaak van het probleem.

Afvallen door een goed eet- en beweegplan is dus een betere oplossing, zeker op de lange termijn. Omdat een goed een- en beweegplan uniek is voor iedereen, heeft het geen zin om hier een algemeen plan te delen. Maar, ik kan je wél met dit artikel helpen om meer inzicht te krijgen in je huidige patronen en je de handvaten geven om zelf het eet- en beweegplan te maken. Geloof me, het is niet moeilijk.

Maak een eetplan

Denk eens na over wat je zoal eet en drinkt op een dag en houdt dit eens een paar dagen bij in een boekje of bullet journal. Blijf gewoon eten zoals je daarvoor ook deed en schrijf alles eerlijk op. Hoe transparanter je naar jezelf bent, hoe groter de kans van slagen uiteindelijk is. De volgende stap is uitrekenen hoeveel kilocalorieën je binnenkrijgt, dat doe je bijvoorbeeld met de calorieënchecker van het Voedingscentrum. Het wijst zichzelf.

Een gemiddelde vrouw heeft ongeveer 2000 kcal per dag nodig. Krijg je meer calorieën binnen, dan is de kans erg groot dat je aankomt. Alle voedingsstoffen die we te veel binnenkrijgen slaat ons lichaam op als vet. Wanneer we minder voedingsstoffen binnenkrijgen dan we nodig hebben gaat je lichaam dit ‘extra’ vet weer omzetten in brandstoffen. Het is daarom erg belangrijk dat we niet structureel te veel of te weinig voedingsstoffen binnenkrijgen.

De juiste voedingsstoffen

Nu je inzicht hebt gekregen in wat je binnenkrijgt is het belangrijk om juiste voedingsstoffen binnen te krijgen. Geloof me, dit heeft ontzettend veel invloed op het feit of je gewicht gaat verliezen of juist niet. Op mijn artikel over afvallen door intermittent fasting krijg ik ook vaak de vraag waarom men geen gewicht verliest. In de meeste gevallen is het simpel, de persoon in kwestie krijgt niet alle juiste voedingsstoffen binnen. Wel de juiste hoeveelheid kilocalorieën maar vaak krijgen ze te veel vet binnen en te weinig koolhydraten.

Je vraagt je misschien af wat die juiste voedingsstoffen dan wel zijn, die heeft het Voedingscentrum samengevat in de zogenaamde schijf van vijf. Eet je volgens deze schijf, dan krijg je van alle voedingsstoffen voldoende binnen. Helaas schrappen vrouwen vaak alle koolhydraten uit hun voedingspatroon. Koolhydraten zijn in ons voedingspatroon een van de belangrijkste bouwstenen en brandstof, deze hebben we nodig. Maak in jouw eetplan dan ook ruimte voor deze koolhydraten.

Jouw eetplan

Om je eigen eetplan te maken, stel jezelf dan de volgende vragen:

  • hoe wil jij je huidig voedingspatroon aanpassen? Wat krijg je bijvoorbeeld te veel binnen of te weinig?
  • wanneer wil je beginnen en wanneer zijn de uitzonderingen?
  • stel jezelf een duidelijk doel die je vol kunt houden op de langere termijn. Dus niet zozeer ‘afvallen’ als doel stellen maar bijvoorbeeld gezonder eten.
  • doe je het alleen of samen met iemand?
  • wil je extra (professionele) hulp?

Maak het jezelf niet te moeilijk en neem kleine stapjes. Wat je bijvoorbeeld kan helpen is het nemen van kleinere porties maar ook het vervangen van voedingsmiddelen. Ontzeg jezelf niet te veel maar vervang een snoepje of koekje eens door een stuk fruit of een volkoren snack.

mamazetkoers lifestyle blog voor de moeder die zichzelf durft te zijn

Maak een beweegplan

Afvallen door alleen je voedingspatroon aan te passen is mogelijk maar de combinatie met een beweegplan heeft op de langere termijn meer succes. Het biedt ook als voordeel dat je dan meer spiermassa opbouwt en sneller gewicht verliest of makkelijk op gewicht blijft. Veel mensen denken dat ze veel bewegen, maar helaas valt dit vaak enorm tegen. Houdt eens een paar dagen bij hoeveel je nu beweegt en wat je doet, bijvoorbeeld met een stappenteller. Dit inzicht helpt je om te kijken of meer bewegen noodzakelijk is of niet.

Op een goede manier bewegen

Door te bewegen verbrand je calorieën. Het helpt ook om een bepaalde levensstijl beter vol te houden en op gewicht te blijven. Nu is het niet zo dat je meteen elke dag een flink stuk moet gaan hardlopen of met verschillende gewichten in de weer moet: nee houdt het makkelijk, simpel en blijf dichtbij jezelf. Ik probeer elke dag te wandelen en ongeveer 10.000 stappen per dag te zetten. Daarnaast probeer ik voor korte afstanden ook zo min mogelijk de auto te pakken.

Het is ook belangrijk om op een goede manier te bewegen, denk hierbij aan zwemmen of Pilates. Onlangs ben ik met een online beginnerscursus Pilates gestart. Hiervoor hoef ik de deur niet uit, kan ik het inplannen wanneer het mij uitkomt maar wél kwaliteitsoefeningen doen die goed voor mij zijn. Soms doen zelfs mijn kinderen vrolijk mee (erg gezellig)! Het voordeel van op deze manier van bewegen (Pilates en zwemmen) is dat de belasting op je spieren niet te groot is. Dit is anders dan bijvoorbeeld bij hardlopen.

Afvallen door alleen aan Pilates of zwemmen te doen gaat je niet lukken, het is echt de combinatie van goede voeding én op de juiste manier bewegen. Wel zorgt bewegen ervoor dat je spiermassa vergroot en je vetmassa kleiner wordt. Daarnaast is het beter om elke dag een beetje te bewegen, denk aan 30 min wandelen of pilates, dan één keer in de week 10 kilometer te lopen.

Jouw beweegplan

Om je eigen eetplan te maken, stel jezelf dan de volgende vragen:

  • hoe kan ik op een makkelijke manier meer bewegen? Vaker traplopen, de auto meer laten staan etc.
  • welke sport of manier van bewegen past bij mij?
  • wanneer begin je en wat wil je bereiken?
  • lukt het alleen of zoek je bijvoorbeeld liever een wandelmaatje?
  • wil je extra (professionele) hulp in de vorm van een fysiotherapeut of sportinstructeur?

Ook hier geldt weer: maak het jezelf niet te moeilijk en neem kleine stapjes. Probeer elke dag een beetje te doen en houdt het leuk. Ook al is dat soms lastig, je zult na een tijdje vanzelf merken dat afvallen door een eet- en beweegplan wérkt. Op de korte termijn zal het misschien even duren voordat je resultaten ziet maar geloof me: op de lange termijn gaan die zeker komen.

Tot slot..

Dit was hem dan, mijn artikel over afvallen door een goed eet- en beweegplan. Ik hoop dat je iets aan dit artikel hebt gehad. Heb je nog vragen of opmerkingen over afvallen door een eet- en beweegplan? Laat het me weten bij de reacties hieronder, op Facebook of Instagram. Je mag ook altijd contact met mij zoeken door me een privé berichtje te sturen via de contactpagina. Wil je meer informatie over voeding en gezondheid? Neem dan ook eens een kijkje bij mijn andere artikelen. Tot de volgende keer!

Liefs Francis

Vergeet je ook niet in te schrijven voor mijn nieuwsbrief? Dat kan met de button hieronder.

Nieuwsbrief100
Facebook252
Instagram1k
Pinterest20
LinkedIn1k
LinkedIn
Share

foto homepage vierkant mamazetkoers voor de moeder die zichzelf durft te zijn

Lieve bezoeker, beste hardwerkende mama,

Mamazetkoers is een platform die handvatten biedt zodat iedere moeder zichzelf durft te zijn.
Laat me je inspireren om ‘gewoon’ je ding te doen, je laten genieten van het moederschap zónder jezelf te verliezen en vooral jezelf durven te zijn!

Ik stel me open voor jou, durf jij de uitdaging aan te gaan en jezelf open te stellen voor de mensen om je heen?

Liefs Francis